آلومینیم تقریباٌ 5/7% کل پوسته زمین را تشکیل داده که پس از اکسیژن (2/49 %) و سلیسیم (8/25 %) فراوانترین عنصر است و آهن پر مصرف و قذیمی فقط 3/4 % پوسته زمین را تشکیل داده است.

از آﻏﺎز ﻛﺸﻒ آﻟﻮﻣﯿﻨﯿﻮم ﺗﺎ ﺑﻪ ﺣﺎل، ﻛﻤﺘﺮ از ﯾﻚ ﻗﺮن ﻣﯽﮔﺬرد اﻣﺎ، اﻣﺮوزه اﯾﻦ ﻓﻠﺰ ﺟﻮان ﺑﻪ دوﻣﯿﻦ ﻓﻠـﺰ ﭘﺮﻣﺼـﺮف اﯾـﻦ ﻛـﺮه ﺧﺎﻛﯽ مبدل ﺷﺪه اﺳﺖ . ﻣﻮارد ﻣﺼﺮف آﻟﻮﻣﯿﻨﯿﻮم ﺑﻪ ﺣﺪی زﯾﺎد اﺳﺖ ﻛﻪ ﺗﺼﻮر ﺟﮫﺎن ﺑﺪون وﺟﻮد اﯾﻦ ﻓﻠﺰ ﻏﯿﺮﻣﻤﻜﻦ ﺑﻪ ﻧﻈـﺮ میرسد.

آلومینیوم ، فلزی نرم و سبک ، اما قوی است، با ظاهری نقره‌ای - خاکستری٬ مات و لایه نازک اکسیداسیون که در اثر برخورد با هوا در سطح آن تشکیل می‌شود، از زنگ خوردگی بیشتر جلوگیری می‌کند. وزن آلومینیوم تقریبأ یک سوم فولاد است. بسیار با دوام و مقاوم در برابر زنگ خوردگی است. ، دومین فلزچکش خوار و ششمین فلز انعطاف‌پذیر است.
خواص جادویی آلومینیم:
1- وزن مخصوص کم
2- مقاومت زیاد در مقابل خوردگی (آلومینیم زنگ نمی زند).
3- نسبت استحکام به وزن بالا
4- هدایت حرارتی زیاد
5- هدایت الکتریکی زیاد
6- قابلیت انعکاس
7- خاصیت جرقه نزدن و غیر مغناطیسی بودن
8- شکل پذیری با روشهای مختلف
9- استحکام بالا در درجه حرارتهای کم
10- قیمت زیاد ضایعات قراضه
11- سمی نبودن
12- اتصال آسان
مصالح آلومینیومی در فضای باز مثل ساختمان ها نیاز به رنگ مقاوم به خوردگی ندارند . خوردگی اتمسفری ان قدر شدید نیست که بر مقاومت ساختمان اثر گذارد ..
اگر مقاومت طبیعی آلومینیوم برای بعضی از محیط‌ها كافی نباشد در آن صورت روش هایی وجود دارد كه بتوان مقاومت آنرا افزایش داد از جمله آندایزه کردن یا آبکاری.
در این روش از مقاومت زیاد در مقابل خوردگی لایه پوششی كه بلافاصله بر روی سطح آلومینیوم تازه بریده شده تشكیل می‌گردد استفاده می‌شود. این لایه عامل مقاومت به خوردگی طبیعی این فلز است. آندایزه كردن در واقع یك نوع ضخیم كردن لایه اكسیدی به ضخامت تا چندین هزار برابر ضخامت لایه اكسید طبیعی است. نتیجه عمل، لایه‌ای است سخت با ضخامت حدود 5/25 میكرون بر تمام سطح آلومینیوم كه علاوه بر مقاومت به خوردگی در مقابل سایش نیز استحكام كافی دارد. آندایزه كردن یك روش الكتریكی است كه انواع مختلف آن اساساً از نظر محلولی كه فلز در آن مورد عمل قرار می‌گیرد و ضخامت لایه اكسیدی حاصل، فرق می‌نماید. از این طریق پوشش دادن علاوه بر حفاظت سطحی گاهی به منظور تزئینی نیز استفاده می‌گردد اگر فلز آندایزه شده را با انواع رنگهای مختلف پوشش دهند رنگ حاصل تقریباً بصورت قسمتی از اكسید سطحی بدست می‌آید.